ONDERWIJS

Montessori

 Maria_montessori[1].jpg

Maria Montessori is op 31 augustus 1870 geboren in Chiaravalle, een klein plaatsje bij Ancona, Italië. Na haar middelbare schooltijd aan de Regia Scuola Tecnica Michelangelo Buenarotti kiest ze, tegen de gewoonte van de tijd aanvankelijk voor de studie voor ingenieur, maar later voor de medicijnenstudie. Ze is daarmee een van de eerste vrouwelijke medicijnenstudenten van Italië en in 1896 de eerste vrouwelijke arts.

 

In november 1896 komt ze in het Santo Spirito-ziekenhuis in Rome in contact met 'idiote' kinderen. Ze ontdekt dat deze kinderen helemaal niet 'idioot' zijn, maar dat ze zich, volstrekt verstoken van enig speelgoed of leermiddel, nooit hadden kunnen ontwikkelen. Zij trekt zich het lot van deze kinderen aan. Ze verdiept zich in de psychologie en de pedagogie en ontwikkelt, geïnspireerd door het werk van de artsen Itard en Seguin, zintuiglijk ontwikkelingsmateriaal.

 

In 1907 krijgt ze de mogelijkheid haar ideeën in de praktijk te brengen in de armoewijk San Lorenzo in Rome. Hier sticht zij haar Case dei Bambini, de 'kinderhuizen' waar de triomftocht van het montessori-onderwijs over de hele wereld begint.

 

Help mij het zelf te doen

Leer mij het zelf te doen

Laat mij het zelf doen

 

De kern van haar methode wordt meestal samengevat in de uitspraak: 'Help mij het zelf te doen'; alle opvoeding is in principe zelfopvoeding. Uitgangspunt is dat een kind een natuurlijke, noodzakelijke drang tot zelfontplooiing heeft.

Opvoeding en onderwijs moeten onderkennen wat de behoeften van een kind op een gegeven moment zijn en daarop inspelen, door de juiste omgeving en materialen te bieden.

 

Het kind leert door verwondering – deze verwondering komt uit het kind, maar wordt ook door de omgeving opgewekt. Daarna zal het kind gaan ontdekken door te doen om antwoorden te krijgen op “zijn verwondering”. De leerkracht is hierbij een ondersteunende factor. Door goed te kijken naar het kind signaleert de leerkracht op welke manier deze ondersteuning kan plaatsvinden.

Hierbij hebben wij de ideeën van Maria Montessori aangepast aan de wereld van nu waarbij voor ons de volgende waarden gelden:

- uitgaan van de unieke kwaliteiten van elk kind

- vrijheid in gebondenheid waarbinnen kinderen zelf keuzes kunnen maken

- samen werken en samen leren in groepen van diverse leeftijden

- een rustige, veilige en stimulerende leeromgeving en het bevorderen van een onderzoekende houding

- begeleiding op maat met onder andere Montessori materiaal

- goed reken- en taalonderwijs.