Hiro

Binnen onze school gaan we uit van een sterk pedagogisch klimaat, waarin we leerlingen leren voor zichzelf en de ander op te komen, maar ook de weg naar de begeleider die ondersteuning kan bieden bij gevoelens van pesten. Om dit zorgvuldig te kunnen opbouwen, werken de leerkrachten in de groepen elke week met de methode Hiro. Dit is een lesmethode gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling voor het Primair Onderwijs. Een initiatief dat is ontwikkeld door Schooljudo. Samen werken aan een veilig pedagogisch klimaat.

De methode is opgebouwd volgens de 5 fases van teamontwikkeling van Tuckman, SLO-doelen, burgerschapsbouwstenen 1-6 / 11 en de gouden en zilveren weken. De 7 waarden vanuit judo staan
centraal:
Vertrouwen ‘op elkaar kunnen rekenen’
Samenwerken ‘elkaar altijd helpen’
Respect ‘alles en iedereen in hun waarde laten’
Beheersing ‘in balans blijven’
Weerbaarheid ‘sterk staan en volhouden’
Discipline ‘doen wat nodig is’
Plezier 'lachen en veel lol maken'

Na elke les wordt met de groep geëvalueerd en waar nodig worden extra interventies ingezet. Met deze methodiek krijgt de leerkracht zicht op de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen. Indien nodig wordt de hulp ingeschakeld van de intern begeleider. Daar waar een eerdere interventie noodzakelijk is, worden ouders betrokken in de aanpak.
Cookie instellingen